Transformasi Kerohanian Siswa di Era Digital: Pendekatan Baru dalam Pendidikan Agama Kristen

Authors

  • Fredik Melkias Boiliu Sekolah Tinggi Teologi Pelita Dunia
  • Sara Yemima Purba Sekolah Tinggi Teologi Pelita Dunia
  • Agustus Laia Sekolah Tinggi Teologi Pelita Dunia

DOI:

https://doi.org/10.61132/prosemnasipaf.v1i1.8

Keywords:

Spiritual Transformation, Digital Era, Christian Religious Education

Abstract

The development of digital technology has changed the educational landscape, including Christian religious education. In the current digital era, students are required to continue to be connected to technology so that it becomes a new approach in Christian religious education. Therefore, this is important to accommodate students' spiritual transformation. This research aims to explore the challenges and opportunities in integrating Christian religious education with digital technology, as well as presenting new approaches that can be used by educators. This research uses descriptive qualitative methods with literature studies. The results of this research will examine new approach methods in learning Christian religious education which include the use of mobile applications, online learning platforms, and the use of multimedia content that is relevant to the context of students' lives. Thus, with this approach, it is hoped that students can be more involved, connected, and inspired in the Christian religious learning experience, resulting in a deeper and more sustainable spiritual transformation in this digital era.

References

Arifianto, Y. A. (2021). Peran Guru Pendidikan Agama Kristen dalam Pendidikan Etis-Teologi Mengatasi Dekadensi Moral di Tengah Era Disrupsi. Regulafidei: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 6(1), 45–59.

Armila, A., Payung, Y. S. R., Pilo, S., & Ra’pean, A. (2023). Pendidikan Kristen Dalam Keluarga Dalam Upaya Membangun Karakter Anak Generasi Z. Adiba: Journal of Education, 3(4), 510–519.

Bengu, R. T. (2023). Analisis Problema Belajar Siswa Sekolah Umum Dalam Perspektif Pendidikan Agama Kristen Berdasarkan Perjanjian Lama Di Era Digital. SESAWI: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen, 5(1), 166–183.

Benyamin, P. I., Sinaga, U. P., & Gracia, F. Y. (2021). Penggunaan Platform Digital Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen Di Era Disrupsi. JRegula Fidei: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 6(1), 60–68.

Boiliu, E. R., Boiliu, F. M., & Sianipar, R. (2023). Dampak Revolusi Industri 4.0 Terhadap Iman-Moral Remaja dan Pemuda Masa Kini: Pentingnya Pendidikan Agama Kristen. Jurnal Teologi Berita Hidup, 6(2), 580–595.

Boiliu, E. R., Boiliu, N. I., & Rantung, D. A. (2022). Teori Belajar Humanistik Sebagai Landasan dalam Teknologi Pendidikan Agama Kristen. Educakatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(2), 1767–1774.

Boiliu, F. M. (2020). Peran Pendidikan Agama Kristen Di Era Digital Sebagai Upaya Mengatasi Penggunaan Gadget Yang Berlebihan Pada Anak Dalam Keluarga Di Era Disrupsi 4.0. REAL DIDACHE: Journal of Christian Education, 1(1), 25–38.

Charaniya, N. K. (2012). Cultural-spiritual perspective of transformative learning. The Handbook of Transformative Learning: Theory, Research, and Practice, 231–244.

Dalensang, R., & Molle, M. (2021). Peran Gereja Dalam Pengembangan Pendidikan Kristen Bagi Anak Muda Pada Era Teknologi Digital. Jurnal Abdiel: Khazanah Pemikiran Teologi, Pendidikan Agama Kristen Dan Musik Gereja, 5(1), 255–271.

Davis, A., Repar, P., Wilson, M., De Luca, E., Doutrich, D., & Thanasilp, S. (2023). Transforming nurse self-care through integration of spirituality: lessons from an international collaboration in palliative care. Journal of Transcultural Nursing, 34(1), 91–99.

Eliasaputra, M. P., Novalina, M., & Siahaan, R. J. (2020a). Tantangan Pendidikan Agama Kristen di Era Revolusi Industri 4.0 dan Pasca Kebenaran. Bonafide: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen, 1(1), 1–22.

Eliasaputra, M. P., Novalina, M., & Siahaan, R. J. (2020b). Tantangan Pendidikan Agama Kristen Di Era Revolusi Industri 4.0 Dan Pasca Kebenaran. BONAFIDE: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen, 1(1), 1–22. https://doi.org/10.46558/bonafide.v1i1.7

Ellinor, L., & Girard, G. (2023). Dialogue: Rediscover the transforming power of conversation. Crossroad Press.

Gulo, R., Zamasi, S., & Nedo, H. (2023). Strategi Pemuda Gereja dalam Mempertahankan Kecintaan pada Iman Kristen di Era Digital. Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen, 2(2), 148–153.

Gurning, L., & Windarti, M. T. (2023). Christian Religious Education, Testimony, and Technology: A Holistic Approach to Christian Education. Jurnal Kadesi, 5(2), 99–108.

Halawa, F., & Tapilaha, S. R. (2024). Mengembangkan Kematangan Spiritual: Peran PAK Dalam Pembentukan Kepribadian Holistik. Jurnal Pendidikan Agama Dan Teologi, 2(1), 248–258.

Hammer, C. B. (2018). Mutuality, Integration, and Collaboration: A Spiritual Awakening for the Twenty-First Century. International Congregational Journal, 17(1).

Hartono, H. (2018). Mengaktualisasikan Amanat Agung Matius 28 : 19-20 dalam Konteks Era Digital. KURIOS (Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen), 4(2), 19–20. www.sttpb.ac.id/e-journal/index.php/kurios

Hia, R. D., & Keluanan, Y. H. (2023). Peran Guru Pendidikan Agama Kristen Terhadap Pengaruh Gadget Bagi Perkembangan Moral Peserta Didik. Sinar Kasih: Jurnal Pendidikan Agama Dan Filsafat, 1(1), 76–91.

Hura, M. P., Laoli, S., & Gea, M. A. (2024). Transformasi Metode Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen Di Era Digital. Coram Mundo: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen, 6(1), 1–20.

Johannessen, Ø. L. (2015). Negotiating and reshaping Christian values and professional identities through action research: Experiential learning and professional development among Christian religious education teachers. Educational Action Research, 23(3), 331–349.

Kamagi, K. S. (2022). Peran Pendidikan Agama Kristen Terhadap Remaja dalam Mencegah Perilaku Konsumerisme di Era Digital. Jurnal Shanan, 6(2), 201–220.

Kasingku, J., & Sanger, A. H. F. (2023). Dunia digital vs dunia rohani: dilema dalam pertumbuhan anak. Journal of Education Research, 4(3), 1325–1330.

Laubila, D. (2023). Peran Guru Pendidikan Agama Kristen Terhadap Pembentukan Perilaku Siswa-Siswi Di Sekolah.

Lie, R. (2022). Metode Baru untuk Menghubungkan Peserta Didik dengan Iman Kristen. Jurnal Kala Nea, 3(2), 68–82.

Melyani, M. (2023). IMPLEMENTASI PENDIDIKAN AGAMA KRISTEN DI ERA TEKNOLOGI. Relinesia: Jurnal Kajian Agama Dan Multikulturalisme Indonesia, 2(3), 11–20.

Mendrofa, E., & Hapsarini, D. R. (2023). Rancang Bangun Pendidikan Kristiani di Era Digital: Sebuah Usaha Menjadikan Pendidikan Kristen Relevan di Era Digital. EDULEAD: Journal of Christian Education and Leadership, 4(2), 196–207.

Mude, E. (2022). Implementasi Pendidikan Warga Gereja Meneguhkan Sikap Etika Moral Menjawab Pengaruh Disrupsi Teknologi. INTEGRITAS: Jurnal Teologi, 4(1), 48–61.

Nababan, S., Sianturi, E., Rantung, D. A., Naibaho, L., & Boiliu, E. R. (2023). Peran Pendidikan Agama Kristen dalam Mengatasi Dampak Penggunaan Teknologi bagi Remaja di era Digital. Harati: Jurnal Pendidikan Kristen, 3(2), 205–217.

Ndruru, B., & Lawalata, M. (2023). Signifikansi Guru Pendidikan Agama Kristen di Era Teknologi Terhadap Karakter Rohani Peserta Didik. Jurnal Teologi Cultivation, 7(1), 152–169.

Ngussa, B. M. (2015). Integration of Media Resources in Christian Religious Education: A Case Study of Secondary Schools in Chemundu Zone, Kenya. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 5(1), 197–211.

Novarita, N., Rosmilani, R., & Agnes, A. (2023). Analisis Pelaksanaan Teori Progresivisme John Dewey Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen. Jurnal Pendidikan Dan Keguruan, 1(6), 529–540.

Nurwindayani, E., & Wardhani, L. P. K. (2023). Kiat Membangun Integritas Mahasiswa Kristen di Era Digital Berdasarkan Teladan Daniel. CHARISTHEO: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen, 3(1), 16–28.

Pandie, M. M., & Weismann, I. T. J. (2016). Pengaruh Cyberbullying di Media Sosial terhadap perilaku reaktif sebagai pelaku maupun sebagai korban cyberbullying pada siswa kristen SMP Nasional Makassar. Jurnal Jaffray, 14(1), 43–62.

Parisma, A., Palimbong, M. N., Bura, B., Bone, A. A., & Bulan, M. L. (2023). Profesionalitas dan Kreativitas Guru Pendidikan Agama Kristen dalam Membendung Dekadensi Moral di Era Society 5.0. JIP: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(4), 644–656.

Polii, F. M. B. & M. (2020). Peran Pendidikan Agama Kristen dalam Keluarga di Era Digital terhadap Pembentukan Spiritualitas dan Moralitas Anak. Imanuel Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen, 1(2), 85.

Rantung, D. A., & Vandiano, V. (2021). Integration of Faith Development Pattern according to Ephesians 4: 11-13 and James Fowler’s Theory and Its Implementation through Christian Religious Education. DEGRES, 20(1), 238–248.

Reck, S. (2012). Analyzing and evaluating Christian religious education curricula. Christian Education Journal, 9(1), 27–42.

Roso, C. (2015). Faith and learning in action: Tangible connections between biblical integration and living the Christian life. Justice, Spirituality & Education Journal, 2015(2015), 6.

Rudding, R., Melda, M., Ramme, F. Y., Ruben, D. I., & Masarrang, S. A. (2023). TEKNOLOGI DAN HIDUP KUDUS: Bagaimana Generasi Z Mengintegrasikan Nilai-Nilai Kristen Dalam Era Digital. TARBIYATUL ILMU: Jurnal Kajian Pendidikan, 1(1), 14–25.

Rupčić, N. (2017). Spiritual development–a missing and powerful leverage when building learning organizations. The Learning Organization, 24(6), 418–426.

Saputra, T., & Serdianus, S. (2022). Peran Pendidikan Agama Kristen Dalam Menjawab Tantangan Perkembangan Teknologi Di Era Posthuman. Jurnal Gamaliel: Teologi Praktika, 4(1), 44–61.

Sarah, L., & Tarigan, E. (n.d.). TANTANGAN PENDIDIKAN AGAMA KRISTEN PADA ANAK DI ERA DIGITAL.

Simanjuntak, R., Jatmiko, B., Pa, A. R., Siswoyo, H., & Langke, A. Y. (2021). Akomodasi Filsafat Pragmatisme Dalam Pendidikan Agama Kristen Untuk Menjawab Tantangan Pembelajaran Di Era Digital. Angelion: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen, 2(2), 165–181.

Tafonao, T., Gulo, Y., Situmeang, T. M., & Ditakristi, A. H. V. (2022). Tantangan pendidikan Agama Kristen dalam menanamkan nilai-nilai Kristen pada Anak Usia Dini di era teknologi. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 4847–4859.

Tandirerung, K. M., & Bunga, A. R. (n.d.). Analisis Peranan Pendidikan Agama Kristen Terhadap Pemahaman Moderasi Beragama Dikalangan Generasi Muda.

Telaumbanua, A. H. N. (2022). Peran Guru Pendidikan Agama Kristen Dalam Membentuk Karakter Siswa Di Era Industri 4.0. Institutio: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 6(2), 46–62.

Triposa, R., Arifianto, Y. A., & Hendrilia, Y. (2021). Peran Guru PAK sebagai Teladan dalam Meningkatkan Kerohanian dan Karakter Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Agama Kristen (JUPAK), 2(1), 109–126.

Waruwu, E. W., & Waruwu, E. (2023). Peran Pendidikan Agama Kristen Dalam Meningkatkan Kemandirian Peserta Didik Di Era Kurikulum Merdeka. Sinar Kasih: Jurnal Pendidikan Agama Dan Filsafat, 1(2), 98–112.

Waruwu, M., Arifianto, Y. A., & Suseno, A. (2020). Peran pendidikan etika kristen dalam media sosial di era disrupsi. Jurnal Pendidikan Agama Kristen (JUPAK), 1(1), 43–56.

Widiyaningtyas, E., & Maranatha, S. (2023). Implementasi Matius 28: 18-20 Dalam Pendidikan Agama Kristen Menggunakan Strategi Pembelajaran Berbasis Masalah Bagi Remaja. Inculco Journal of Christian Education, 3(1), 98–102.

Wulandari, C. F. (2023). Peran Pendidik Kristen Mengatasi Kemerosotan Moral di Era Digital. Journal on Education, 5(2), 4790–4795.

Zebua, S., & Sibarani, M. (2023). Peningkatan Kreativitas Guru Pendidikan Agama Kristen Melalui Pengembangan Materi Pembelajaran Digital. Sinar Kasih: Jurnal Pendidikan Agama Dan Filsafat, 1(1), 101–115.

Published

2024-06-24

How to Cite

Fredik Melkias Boiliu, Sara Yemima Purba, & Agustus Laia. (2024). Transformasi Kerohanian Siswa di Era Digital: Pendekatan Baru dalam Pendidikan Agama Kristen. Prosiding Seminar Nasional Ilmu Pendidikan Agama Dan Filsafat, 1(1), 94–110. https://doi.org/10.61132/prosemnasipaf.v1i1.8